Abadon zkažení, zničení Abraham otec velikého množství Abram otec veliký neb vysoký, vysoce vznešený Adam člověk Adonisedech Pán spravedlnosti Agag (Nu 24,7) tím jménem Amalechitští králové (jako Egyptští faraonové) nazýváni byli Aholah (Ez 23,4) stánek její; jako by řekl Bůh: Mně do ní nic není, nebo má svůj stánek, v němž ona ne mou službu, ale modlářství ohyzdné provodí Aholibah (Ez 23,4) stánek můj v ní; neb chrám k Božím službám vzdělaný byl v Jeruzalémě Achiman (Nu 13,23) hrozný, strašný Achor (Joz 7,26) zkormoucení Alfa a; první písmeno v řecké abecedě Algumim (Almugin) dřevo ebenové Allon Bachut (Gn 35,8) dub pláče Amen staň se tak aneb budiž tak, dějž se tak Ammi lid můj Ananiáš milý Hospodinu Apollyon zkažení, zničení (řecký překlad slova Abadon) Aralot (Joz 5,3) pahrbek neobřízek Ariel (Iz 29,1) lev silný neb ukrutný Aser šťastný Astar (mn.č. Astarot) stádo ovcí; ta modla byla nějaká socha ovce Aven (Oz 10,8) viz Betaven Azal (Za 14,5) smyslí někteří, že byla částka města Jeruzaléma nejprvnější a nejbezpečnější proti útokům nepřátel, kterouž Josefus Bezeta nazývá Azariáš pomoc Hospodin Azazel (Lv 16,8) Někteří praví, že jest hora nedaleko od hory Sinai, kteráž jméno své měla od toho kozla tam posílaného. Jiní ta slova vykládají: Kozel poslaný, totiž na poušť vynášející s sebou všecko zlé. Azel (1S 20,19) přijití aneb příchod Babel (Babylon) změtení, smíšení Bál znamená, jako by řekl: pán, mistr, hospodář neb kníže Balperazim (1Pa 14,11) hospodář neb pán roztržení, protržení; neb jak vykládají v 2S 5,20: rovina protrhnutí Baltazar (Dn 4,5) Bélova (modla Babylonská) tajemství v pokladu mající Batrabbim (brána B.; Pís 7,4) brána lidná, brána, která jest dcera mnohých Bázan byla krajina hojná, úrodná na obilí, dobytky i jiné věci Belfegor modla Madianských, také někdy pouze Fegor Belzebub (Baalzebub) vykládá se: pán nad muchami Ben Amon syn lidu mého Benhinnom viz Gehinnom Benjamin syn pravice Benoni (Gn 35,18) syn mého zámutku Berachah (2Pa 20,26) dobrořečení Beria (1Pa 7,23) v zámutku Bersabe studnice přísahy Betaven (Oz 4,15) dům nepravosti, též pouze Aven (Oz 10,8) Beteked (2Kr 10,12) místo, kdež ovce holívali, od svázání buď ovce k střižení, buď těch pastýřů k zmordování, tak nazvané Beter (Pís 2,17) rozdělení Bethany dům datlí neb fíků Bethel dům (Boha) Silného Bethesda (J 5,2) dům milosrdenství, my říkáme špitál; jiní čtou: Bet ašda, t. dům neb místo, kdež se vody slévaly neb sbíhaly Betlém dům chleba Boanerges synové hromoví Boaz (1Kr 7,21) v něm jest síla Bochim (Sd 2,5) místo plačících Ceretejští (Sf 2,5) Filistinští (1S 30,14.16) Dágon (Sd 16,23) byla nějaká socha svrchu tvářnost člověčí, dole rybí mající, odkudž i jméno měla, neb Dag hebrejsky slove ryba Damašek bylo město staré a bohaté v zemi Syrské. Psáno Kralickými též podle původního jazyka Darmašek, Darmašský; v tomto vydání jednotně Dan soudce Daniel vyznamenává: Při Boží Didymus blíženec, dvojče Dína soudící Dorkas srna Ebenezer kámen pomoci Ed svědek Eden země rozkošná Edom ryšavý; Edom byl Ezau, z něhož pošel národ Idumejský, od něhož i krajina, kterouž osedli, tak sloula Efod byl oděv krátký bez rukávů, kterýmž spodní roucho širší se potahovalo, a dosahal od ramen až k ledví Efrata úrodný, plodistvý Emim hrozní, strašliví Enakim halží ozdobení, bohatí, pyšní Ensemes studnice slunečná Eva živá Ezau chlupatý Fanuel tvář neb obličej Boží Farez protržení Farizeové "nejpřednější sekta" v té době, na skutcích zevnitřních, na plnění Zákona zakládali; vedli s pilností k ostříhání zákona s jeho ceremoniemi, avšak v zásluhách lidských ospravedlnění ukazují. Jináče Písmům svatým rozuměti, nežli oni mysleli, nedopouštěli a tak klíč umění sobě připisovali. Zakládali si na ustanoveních starších, která stavěli na roveň Zákonu Božímu; viz Saduceové Fáze (Pesach) přeskočení, prominutí, přejití Fegor modla Madianských Gabbata (J 19,13) výsost neb místo vysoké, na němž soudce ode všech spatřín býti mohl Gád houf, zástup Gehinnom údolí Hinnomovo, též údolí syna (synů) Hinnom (Enom) bylo u vrat brány Východní Jeruzaléma, kdež byla modla Moloch, jíž byly obětovány oběti lidské. (V tom smyslu užívá se slova "gehenna" v N. Zákoně ve významu "pekelný oheň" (Mt 5,22 i jinde); viz též Tofet.) Gersom (též Gerson) příchozí Gomera (Oz 1,3) celost Goreb (Sd 7,25) zhoubce Halak (Joz 11,17;12,7) lysá, holá Halelu Jah chvalte Hospodina Harad (Sd 7,1) strach Havot Jair (Dt 3,14) vsi Jairovy Helkat Hassurim (2S 2,16) pole aneb plac rytířů aneb mečů Herodiáni byli služebníci neb dvořané Herodesa Antipa; jiní myslí, že byli správcové ustanovení nad berněmi; jiní zase smyslí, že by ti z Židů herodiáni slouli, kteříž obracejíce ono proroctví Jákobovo (Gn 49,10) na Herodesa podle toho, že z cizozemců po odjetí berly od Judy nad nimi nejprve kraloval, jej za Mesiáše přijímali; jiní píší, že Herodes Veliký jsa na poly Židem, své náboženství dvorské s Židovským a pohanským spletl a novou sektu saducejským smyslem zapáchající zarazil, čehož také jeho syn Herodes Antipas se přidržel. Kteříž pak toho náboženství neb raději kvasu Herodesova (Mk 8,15) byli, že by, což dosti jest podobné, herodiáni slouli. Horim (Horejští) bělostkvoucí, vzácní, urození Horma (Nu 21,3) prokletí, vyplenění, zahlazení Hosanna Spas nás, zachovávej již; (jsou to slova ze Ž 118,25) Hutsáb (Na 2,7) postavená, usazená Ichabod kdeže (jest) sláva? Immanuel s námi Bůh Izachar mzda, odplata jest Izák smích, smíšek Izmael slyšel Bůh Izrael kdo s Bohem zápasil Jabes (1Pa 4,9) bolestný Jabín (Joz 11,1) moudrý, opatrný, ostrého a hlubokého rozumu pán aneb moudrý a prozřetelný stavitel Jachin (1Kr 7,21) upevni, totiž Bůh dům tento Jákob rukou patu držící Jedidiah (2S 12,25) milý Bohu aneb Bohumil Jegar Sahadutha hromada svědectví Jeruzalém jméno má od Sálem, totiž od pokoje Jezreel (Oz 1,4) símě neb rozsetí neb rozsypání a roztroušení Boží Ježíš Spasitel Jozafat (Jl 3,2) údolí to sloulo též Berachah (viz tamtéž) Jozef přidaný Juda vyznavač, chválil Justus (Sk 1,23) spravedlivý Kabul (1Kr 9,13) ničemná, zavřená, neúrodná Kananitský (Mt 10,4) buď od vlasti své Káni neb raději od slova hebr. Kanna, to jest horlivý a podle toho v Písmích Zelótes jmenovaný (L 6,15;Sk 1,13). Kandaces (Sk 8,27) tím jménem obecně nazývány byly královny Mouřenínské, jako u Římanů císařové Caesares Kasie výborná vonná skořice Kibrot Hattáve hrobové žádosti Kirchareset (Iz 16,7) jedno z předních měst Moabských, tak nazvané, že zdi jeho z cihel vzdělány byly Kozbi (Nu 25,15) lhářka, podvodnice Kristus Pomazaný (viz Mesiáš) Léví připojený Libertini (Sk 6,9) ti slouli, kteříž někdy služebníci a otroci byvše, osvobozeni byli, odkudž se rozumí, že nižšího stavu byvše, od urozených se dělili a zvláštní svou školu měli Litostrotos (J 19,13) místo, jehož podlaha byla řemeslně podlážená neb litá Loammi (Oz 1,9) ne lid můj Loruchámah (Oz 1,6) nedošla milosrdenství, neb jak s. Pavel (Ř 9,25) vykládá: nemilá neb nemilovaná Magor Missabib (Jr 20,3) strach všudy vůkol Malachiáš posel (anděl) Hospodinův Man znamená dar neb pokrm přistrojený a hotový; jiní: manhu, což to? Manases nepaměť, zapomenutí Mara hořká, smutná, truchlá Maran Atha (1K 16,22) přišelť Pán náš Masah a Meribach pokušení a svár Maserefot (k vodám M.; Joz 11,8) spálených vod, což někteří slyší na teplice, jiní na vody, z nichž se sůl vaří Melech (též Melchom) jinak Moloch, viz tamtéž Memfis (Oz 9,6) hebrejsky Moff, jinak Noff, bylo hlavní město a velmi slavné v zemi Egyptské (Iz 19,13) Melchisedech král spravedlnosti Mesiáš (Dn 9,25) aneb Kristus, neb ta slova jedno a též vyznamenávají, totiž Pomazaný Michal (Dn 10,13) Kdo jako Bůh silný Mitsar (Ž 42,7) maličké Mizael vyžádaný od Boha Moloch vykládá se král (Hladolet). Modla Moabitských v údolí blízko Jeruzaléma řečeném Gehinnom neb Gehenna v stavení jménem Tofet. A ta byla, dí s. Jeroným, měděná, dutá, jíž což se obětovalo, do rukou dáváno bylo, a vnitř řeřavým uhlím rozpálena byla Mojžíš vyňatý z vody Nábal (1S 25,25) blázen Nazareus oddělený, Bohu oddaný a posvěcený Neftalím změnilo, obrátilo se Nechustan (2Kr 18,4) měděný aneb maličko mědi, jako by řekl: trochu mědi a ne Bůh Nimrodova země (Mi 5,6) země Babylonská (Gn 10,10) Noemi utěšená, veselá Noff viz Memfis Omega ó; poslední písmeno v řecké abecedě Parbar (1Pa 26,18) kdež, jak někteří smyslí, chováno bylo nádobí chrámové. (Přístavba k chrámu.) Parvarim (2Kr 23,11) na předměstí Paschur (Jr 20,1) jenž rozšiřuje bledost Pekod (Jr 50,21) navštívení neb pomsta Pelek rozdělení Peres (2S 6,8) protržení, mezera Petr skalník, kámen Putští Libičtí, tak řečení od Put, syna Chamova (Gn 10,6) Rabba (též Rabbat) hlavní město Amonitských, jež jinak Filadelfia sloulo Rácha (Mt 5,22) To slovo Židovské aneb raději Syrské Riká neb Reká vyznamenává tolik, jako by řekl: marný, prázdný, a míní se tím člověk bez mozku, bez rozumu a zdravého soudu a sumou člověk nevážný a lehkomyslný. Aneb jakž jiní praví, to slovíčko má svůj původ od Syrského Rach, kteréž vyznamenává plití, podle čehož učitelé někteří vykládají Rácha člověka zeplvání a ošklivosti hodného. Ramat Lechi (Sd 12,17) povržené čelisti Refaim obrové, v rytířských činech slovoutní Rehoboth prostranství, rozšíření Ruben syn pohledění, vzezření Sabejští (Jl 3,8) potomci Sábovi (Gn 10,7), kteří největší sklady v Arabské zemi, jež Arabia Felix sloula, mívali a všelijaká kupectví a handle v rozličných zemích provozovali Saduceové měli jméno od nějakého Zádoka, své sekty původce. Praví, že není vzkříšení, ani anděla, ani ducha. Odpůrci farizeů, zamítali všecka ustanovení lidská, zakládajíce na liteře Zákona. Safenat Paneach vykladač snů Salléchet (brána S.; 1Pa 26,16) brána vymítání, že tou branou vymítali neb vynášeli smeti a jiné Salmon (Ž 68,15) byla hora nedaleko od Sichem (Sd 9,48), tmavá a neveselá pro hustotu černých lesů Salmuna (Sd 8,5) zbraňující stínu a chládku Samuel vyžádaný od Boha Sáron zdařilá, ušlechtilá, vonná Sára kněžna, totiž mnohých národů matka Sárai má kněžna, totiž hospodyně jednoho toliko domu Sear Jašub (Iz 7,3) ostatek se navrátí Segor malé Setim je dřevo z pokolení cedrového; v těch krajinách snad toliko roste a někteří praví, že je pušpan, jiní smrk. Údolí Setim (Jl 3,18) je údolí cedrů nejvýbornějších. Simeon uslyšený; který poslouchá Sisai ukrutný, dravý Sochot stáje, salaše Sulamitská (Pís 6,12), Jeruzalémská, nebo Jeruzalém také prve sloul Sálem (Gn 14,18) Sur (2Kr 11,6) východní Šalomoun pokojný Šibolet klas (Efratejští vyslovovali Sibolet) Tabbera (Nu 11,3) požáry, spáleniště Tammuz (Ef 8,14) modla Egyptských Teman (Temanští) potomci Temana, syna Elifazova, vnuka Ezauchova (Gn 36,11.15) Terafim (Oz 3,4) obrázky Tersa (Pís 6,3) město krásné, kdež byla stolice králů Izraelských před vystavěním Samaří Tofet bylo místo ohyzdné blízko Jeruzaléma v údolí Gehinnom; tak nazvané Tofet buď od bubna, buď od širokosti jeho, buď od hrozného divadla, že tam Židé někteří děti své modle Moloch obětovali a pálili. U Iz 30,33 přeloženo toto slovo: Peklo Tolmai střelec, profous, kopidlník Urim a Thumim urim vyznamenává světlost, osvícení; thumim dokonalost, celost. Věci pak jaké byly, věděti se nemůže Zabulon přebývání, bydlení Zamzomim (Dt 2,20) spuntovaní vespolek k tyranství a všeliké nešlechetnosti, zloboši Zéb (Sd 7,25) vlk Zebah (Sd 8,5) mord Zelótes horlivý (v.t.kananitský) Zofim (Nu 23,14) strážní