DÚLOS / Jednota bratrská / Bible Kralická - Nový Zákon - Obsah NZ ; Váhy, mince, míra a čas, Seznam změn

VÝZNAM NÁZVŮ, VÝRAZŮ A JMEN,

"kteráž," jak praví Kraličtí v své předmluvě, "od skutku aneb pro nějaké příčiny, buď lidu aneb některým místům dávána jsou, česky se vykládají, aby lépe z toho i textu rozumíno bylo."

Abadon          zkažení, zničení
Abraham         otec velikého množství
Abram           otec veliký neb vysoký, vysoce vznešený
Adam            člověk
Adonisedech     Pán spravedlnosti
Agag            (Nu 24,7) tím jménem Amalechitští králové
                (jako Egyptští faraonové) nazýváni byli
Aholah          (Ez 23,4) stánek její; jako by řekl Bůh:
                Mně do ní nic není, nebo má svůj stánek,
                v němž ona ne mou službu, ale modlářství
                ohyzdné provodí
Aholibah        (Ez 23,4) stánek můj v ní; neb chrám
                k Božím službám vzdělaný byl v Jeruzalémě
Achiman         (Nu 13,23) hrozný, strašný
Achor           (Joz 7,26) zkormoucení
Alfa            a; první písmeno v řecké abecedě
Algumim         (Almugin) dřevo ebenové
Allon Bachut    (Gn 35,8) dub pláče
Amen            staň se tak aneb budiž tak, dějž se tak
Ammi            lid můj
Ananiáš         milý Hospodinu
Apollyon        zkažení, zničení (řecký překlad slova
                Abadon)
Aralot          (Joz 5,3) pahrbek neobřízek
Ariel           (Iz 29,1) lev silný neb ukrutný
Aser            šťastný
Astar           (mn.č. Astarot) stádo ovcí; ta modla byla
                nějaká socha ovce
Aven            (Oz 10,8) viz Betaven
Azal            (Za 14,5) smyslí někteří, že byla částka
                města Jeruzaléma nejprvnější
                a nejbezpečnější proti útokům nepřátel,
                kterouž Josefus Bezeta nazývá
Azariáš         pomoc Hospodin
Azazel          (Lv 16,8) Někteří praví, že jest hora
                nedaleko od hory Sinai, kteráž jméno své
                měla od toho kozla tam posílaného. Jiní
                ta slova vykládají: Kozel poslaný, totiž
                na poušť vynášející s sebou všecko zlé.
Azel            (1S 20,19) přijití aneb příchod

Babel           (Babylon) změtení, smíšení
Bál             znamená, jako by řekl: pán, mistr,
                hospodář neb kníže
Balperazim      (1Pa 14,11) hospodář neb pán roztržení,
                protržení; neb jak vykládají v 2S 5,20:
                rovina protrhnutí
Baltazar        (Dn 4,5) Bélova (modla Babylonská)
                tajemství v pokladu mající
Batrabbim       (brána B.; Pís 7,4) brána lidná, brána,
                která jest dcera mnohých
Bázan           byla krajina hojná, úrodná na obilí,
                dobytky i jiné věci
Belfegor        modla Madianských, také někdy pouze Fegor
Belzebub        (Baalzebub) vykládá se: pán nad muchami
Ben Amon        syn lidu mého
Benhinnom       viz Gehinnom
Benjamin        syn pravice
Benoni          (Gn 35,18) syn mého zámutku
Berachah        (2Pa 20,26) dobrořečení
Beria           (1Pa 7,23) v zámutku
Bersabe         studnice přísahy
Betaven         (Oz 4,15) dům nepravosti, též pouze Aven
                (Oz 10,8)
Beteked         (2Kr 10,12) místo, kdež ovce holívali,
                od svázání buď ovce k střižení, buď těch
                pastýřů k zmordování, tak nazvané
Beter           (Pís 2,17) rozdělení
Bethany         dům datlí neb fíků
Bethel          dům (Boha) Silného
Bethesda        (J 5,2) dům milosrdenství, my říkáme
                špitál; jiní čtou: Bet ašda, t. dům neb
                místo, kdež se vody slévaly neb sbíhaly
Betlém          dům chleba
Boanerges       synové hromoví
Boaz            (1Kr 7,21) v něm jest síla
Bochim          (Sd 2,5) místo plačících

Ceretejští      (Sf 2,5) Filistinští (1S 30,14.16)

Dágon           (Sd 16,23) byla nějaká socha svrchu
                tvářnost člověčí, dole rybí mající,
                odkudž i jméno měla, neb Dag hebrejsky
                slove ryba
Damašek         bylo město staré a bohaté v zemi Syrské.
                Psáno Kralickými též podle původního
                jazyka Darmašek, Darmašský; v tomto
                vydání jednotně
Dan             soudce
Daniel          vyznamenává: Při Boží
Didymus         blíženec, dvojče
Dína            soudící
Dorkas          srna

Ebenezer        kámen pomoci
Ed              svědek
Eden            země rozkošná
Edom            ryšavý; Edom byl Ezau, z něhož pošel
                národ Idumejský, od něhož i krajina,
                kterouž osedli, tak sloula
Efod            byl oděv krátký bez rukávů, kterýmž
                spodní roucho širší se potahovalo,
                a dosahal od ramen až k ledví
Efrata          úrodný, plodistvý
Emim            hrozní, strašliví
Enakim          halží ozdobení, bohatí, pyšní
Ensemes         studnice slunečná
Eva             živá
Ezau            chlupatý

Fanuel          tvář neb obličej Boží
Farez           protržení
Farizeové       "nejpřednější sekta" v té době, na
                skutcích zevnitřních, na plnění Zákona
                zakládali; vedli s pilností k ostříhání
                zákona s jeho ceremoniemi, avšak
                v zásluhách lidských ospravedlnění
                ukazují. Jináče Písmům svatým rozuměti,
                nežli oni mysleli, nedopouštěli a tak klíč
                umění sobě připisovali. Zakládali si na
                ustanoveních starších, která stavěli na
                roveň Zákonu Božímu; viz Saduceové
Fáze            (Pesach) přeskočení, prominutí, přejití
Fegor           modla Madianských

Gabbata         (J 19,13) výsost neb místo vysoké, na
                němž soudce ode všech spatřín býti mohl
Gád             houf, zástup
Gehinnom        údolí Hinnomovo, též údolí syna (synů)
                Hinnom (Enom) bylo u vrat brány Východní
                Jeruzaléma, kdež byla modla Moloch, jíž
                byly obětovány oběti lidské. (V tom
                smyslu užívá se slova "gehenna" v N.
                Zákoně ve významu "pekelný oheň" (Mt 5,22
                i jinde); viz též Tofet.)
Gersom          (též Gerson) příchozí
Gomera          (Oz 1,3) celost
Goreb           (Sd 7,25) zhoubce

Halak           (Joz 11,17;12,7) lysá, holá
Halelu Jah      chvalte Hospodina
Harad           (Sd 7,1) strach
Havot Jair      (Dt 3,14) vsi Jairovy
Helkat Hassurim (2S 2,16) pole aneb plac rytířů aneb mečů
Herodiáni       byli služebníci neb dvořané Herodesa
                Antipa; jiní myslí, že byli správcové
                ustanovení nad berněmi; jiní zase smyslí,
                že by ti z Židů herodiáni slouli, kteříž
                obracejíce ono proroctví Jákobovo
                (Gn 49,10) na Herodesa podle toho, že
                z cizozemců po odjetí berly od Judy nad
                nimi nejprve kraloval, jej za Mesiáše
                přijímali; jiní píší, že Herodes Veliký
                jsa na poly Židem, své náboženství
                dvorské s Židovským a pohanským spletl
                a novou sektu saducejským smyslem
                zapáchající zarazil, čehož také jeho syn
                Herodes Antipas se přidržel. Kteříž pak
                toho náboženství neb raději kvasu
                Herodesova (Mk 8,15) byli, že by, což
                dosti jest podobné, herodiáni slouli.
Horim           (Horejští) bělostkvoucí, vzácní, urození
Horma           (Nu 21,3) prokletí, vyplenění, zahlazení
Hosanna         Spas nás, zachovávej již; (jsou to slova
                ze Ž 118,25)
Hutsáb          (Na 2,7) postavená, usazená

Ichabod         kdeže (jest) sláva?
Immanuel        s námi Bůh
Izachar         mzda, odplata jest
Izák            smích, smíšek
Izmael          slyšel Bůh
Izrael          kdo s Bohem zápasil

Jabes           (1Pa 4,9) bolestný
Jabín           (Joz 11,1) moudrý, opatrný, ostrého
                a hlubokého rozumu pán aneb moudrý
                a prozřetelný stavitel
Jachin          (1Kr 7,21) upevni, totiž Bůh dům tento
Jákob           rukou patu držící
Jedidiah        (2S 12,25) milý Bohu aneb Bohumil
Jegar Sahadutha        hromada svědectví
Jeruzalém       jméno má od Sálem, totiž od pokoje
Jezreel         (Oz 1,4) símě neb rozsetí neb rozsypání
                a roztroušení Boží
Ježíš           Spasitel
Jozafat         (Jl 3,2) údolí to sloulo též Berachah
                (viz tamtéž)
Jozef           přidaný
Juda            vyznavač, chválil
Justus          (Sk 1,23) spravedlivý

Kabul           (1Kr 9,13) ničemná, zavřená, neúrodná
Kananitský      (Mt 10,4) buď od vlasti své Káni neb
                raději od slova hebr. Kanna, to jest
                horlivý a podle toho v Písmích Zelótes
                jmenovaný (L 6,15;Sk 1,13).
Kandaces        (Sk 8,27) tím jménem obecně nazývány byly
                královny Mouřenínské, jako u Římanů
                císařové Caesares
Kasie           výborná vonná skořice
Kibrot Hattáve  hrobové žádosti
Kirchareset     (Iz 16,7) jedno z předních měst
                Moabských, tak nazvané, že zdi jeho
                z cihel vzdělány byly
Kozbi           (Nu 25,15) lhářka, podvodnice
Kristus         Pomazaný (viz Mesiáš)

Léví            připojený
Libertini       (Sk 6,9) ti slouli, kteříž někdy
                služebníci a otroci byvše, osvobozeni
                byli, odkudž se rozumí, že nižšího stavu
                byvše, od urozených se dělili a zvláštní
                svou školu měli
Litostrotos     (J 19,13) místo, jehož podlaha byla
                řemeslně podlážená neb litá
Loammi          (Oz 1,9) ne lid můj
Loruchámah      (Oz 1,6) nedošla milosrdenství, neb jak
                s. Pavel (Ř 9,25) vykládá: nemilá neb
                nemilovaná

Magor Missabib  (Jr 20,3) strach všudy vůkol
Malachiáš       posel (anděl) Hospodinův
Man             znamená dar neb pokrm přistrojený
                a hotový; jiní: manhu, což to?
Manases         nepaměť, zapomenutí
Mara            hořká, smutná, truchlá
Maran Atha      (1K 16,22) přišelť Pán náš
Masah a Meribach       pokušení a svár
Maserefot       (k vodám M.; Joz 11,8) spálených vod, což
                někteří slyší na teplice, jiní na vody,
                z nichž se sůl vaří
Melech          (též Melchom) jinak Moloch, viz tamtéž
Memfis          (Oz 9,6) hebrejsky Moff, jinak Noff, bylo
                hlavní město a velmi slavné v zemi
                Egyptské (Iz 19,13)
Melchisedech    král spravedlnosti
Mesiáš          (Dn 9,25) aneb Kristus, neb ta slova
                jedno a též vyznamenávají, totiž Pomazaný
Michal          (Dn 10,13) Kdo jako Bůh silný
Mitsar          (Ž 42,7) maličké
Mizael          vyžádaný od Boha
Moloch          vykládá se král (Hladolet). Modla
                Moabitských v údolí blízko Jeruzaléma
                řečeném Gehinnom neb Gehenna v stavení
                jménem Tofet. A ta byla, dí s. Jeroným,
                měděná, dutá, jíž což se obětovalo, do
                rukou dáváno bylo, a vnitř řeřavým uhlím
                rozpálena byla
Mojžíš          vyňatý z vody

Nábal           (1S 25,25) blázen
Nazareus        oddělený, Bohu oddaný a posvěcený
Neftalím        změnilo, obrátilo se
Nechustan       (2Kr 18,4) měděný aneb maličko mědi, jako
                by řekl: trochu mědi a ne Bůh
Nimrodova země  (Mi 5,6) země Babylonská (Gn 10,10)
Noemi           utěšená, veselá
Noff            viz Memfis

Omega           ó; poslední písmeno v řecké abecedě

Parbar          (1Pa 26,18) kdež, jak někteří smyslí,
                chováno bylo nádobí chrámové. (Přístavba
                k chrámu.)
Parvarim        (2Kr 23,11) na předměstí
Paschur         (Jr 20,1) jenž rozšiřuje bledost
Pekod           (Jr 50,21) navštívení neb pomsta
Pelek           rozdělení
Peres           (2S 6,8) protržení, mezera
Petr            skalník, kámen
Putští          Libičtí, tak řečení od Put, syna Chamova
                (Gn 10,6)

Rabba           (též Rabbat) hlavní město Amonitských,
                jež jinak Filadelfia sloulo
Rácha           (Mt 5,22) To slovo Židovské aneb raději
                Syrské Riká neb Reká vyznamenává tolik,
                jako by řekl: marný, prázdný, a míní se
                tím člověk bez mozku, bez rozumu
                a zdravého soudu a sumou člověk nevážný
                a lehkomyslný. Aneb jakž jiní praví, to
                slovíčko má svůj původ od Syrského Rach,
                kteréž vyznamenává plití, podle čehož
                učitelé někteří vykládají Rácha člověka
                zeplvání a ošklivosti hodného.
Ramat Lechi     (Sd 12,17) povržené čelisti
Refaim          obrové, v rytířských činech slovoutní
Rehoboth        prostranství, rozšíření
Ruben           syn pohledění, vzezření

Sabejští        (Jl 3,8) potomci Sábovi (Gn 10,7), kteří
                největší sklady v Arabské zemi, jež
                Arabia Felix sloula, mívali a všelijaká
                kupectví a handle v rozličných zemích
                provozovali
Saduceové       měli jméno od nějakého Zádoka, své sekty
                původce. Praví, že není vzkříšení, ani
                anděla, ani ducha. Odpůrci farizeů,
                zamítali všecka ustanovení lidská,
                zakládajíce na liteře Zákona.
Safenat Paneach        vykladač snů
Salléchet       (brána S.; 1Pa 26,16) brána vymítání, že
                tou branou vymítali neb vynášeli smeti
                a jiné
Salmon          (Ž 68,15) byla hora nedaleko od Sichem
                (Sd 9,48), tmavá a neveselá pro hustotu
                černých lesů
Salmuna         (Sd 8,5) zbraňující stínu a chládku
Samuel          vyžádaný od Boha
Sáron           zdařilá, ušlechtilá, vonná
Sára            kněžna, totiž mnohých národů matka
Sárai           má kněžna, totiž hospodyně jednoho toliko
                domu
Sear Jašub      (Iz 7,3) ostatek se navrátí
Segor           malé
Setim           je dřevo z pokolení cedrového; v těch
                krajinách snad toliko roste a někteří
                praví, že je pušpan, jiní smrk. Údolí
                Setim (Jl 3,18) je údolí cedrů
                nejvýbornějších.
Simeon          uslyšený; který poslouchá
Sisai           ukrutný, dravý
Sochot          stáje, salaše
Sulamitská      (Pís 6,12), Jeruzalémská, nebo Jeruzalém
                také prve sloul Sálem (Gn 14,18)
Sur             (2Kr 11,6) východní

Šalomoun        pokojný
Šibolet         klas (Efratejští vyslovovali Sibolet)

Tabbera         (Nu 11,3) požáry, spáleniště
Tammuz          (Ef 8,14) modla Egyptských
Teman           (Temanští) potomci Temana, syna
                Elifazova, vnuka Ezauchova (Gn 36,11.15)
Terafim         (Oz 3,4) obrázky
Tersa           (Pís 6,3) město krásné, kdež byla stolice
                králů Izraelských před vystavěním Samaří
Tofet           bylo místo ohyzdné blízko Jeruzaléma
                v údolí Gehinnom; tak nazvané Tofet buď
                od bubna, buď od širokosti jeho, buď od
                hrozného divadla, že tam Židé někteří
                děti své modle Moloch obětovali a pálili.
                U Iz 30,33 přeloženo toto slovo: Peklo
Tolmai          střelec, profous, kopidlník

Urim a Thumim   urim vyznamenává světlost, osvícení;
                thumim dokonalost, celost. Věci pak jaké
                byly, věděti se nemůže

Zabulon         přebývání, bydlení
Zamzomim        (Dt 2,20) spuntovaní vespolek k tyranství
                a všeliké nešlechetnosti, zloboši
Zéb             (Sd 7,25) vlk
Zebah           (Sd 8,5) mord
Zelótes         horlivý (v.t.kananitský)
    
Zofim           (Nu 23,14) strážní


DÚLOS / Jednota bratrská / Bible Kralická - Nový Zákon - Obsah NZ ; Váhy, mince, míra a čas, Seznam změn