Petr Heřman, Praha, duben 1996
Striktně bych odlišil lezení ve vysokých horách od lezení na překližce, protože na překližce - když to někoho baví - je to záležitost potěšení z gymnastického výkonu (řekl bych stručně). Zatímco v horách vždycky jde o hubu. Dřeš se tam někde s těžkým báglem a funíš a je ti blbě a chytáš průjmy a já nevím co všechno - a jako souhrn toho je nějaký prchavý okamžik někde na vrcholu, kde každý, kdo tam byl, tak ví, že stejně nemyslíš na to, jaký jsi dobrý a jaká je to paráda a že svítí sluníčko, nýbrž na to, že potřebuješ dolů a jak to udělat a takhle. Takže to je absolutně neadekvátní.
Ta motivace a to puzení musí ležet v něčem jiném - asi je to takové to odcházení do oblastí svého vědomí a myšlení, které normálně nepoužíváš - v běžném životě. Nevím, jestli je to kompenzace stylu života - já bych řekl, že spíš ne, že to je nějaká implicitní součást toho, že žiješ nějakými dvěma směry, které se občas dotýkají, občas proplétají, občas jedou úplně vedle sebe, nezávisle.
Z prováděcího hlediska je to o něčem jiném: Musíš mít tu irracionální motivaci a na druhé straně to, co převáží a co časově je dominantní, je právě to, že k tomu musíš přistoupit tvrdě racionálně. Poněvadž se to musí zorganizovat, musí se to zajistit, musí se na to sehnat prachy, musíš si na to vytvořit čas - a to prostě se slabou motivací nedokážeš. To je prostě přízemní práce, krok za krokem: za kým zajít, co připravit, kde co objednat, jaké povolení - teď s těmi Číňany, to si dovedeš představit, jaké to je - se sponsory - to je ještě asi tak osmdesátkrát horší než s těmi Číňany, protože to není prostě ani fotbal ani hokej, nikdo se do toho moc nežene. No - o čem budeme povídat?
No, a když se vrátím k tomu zahraničí: Dlouhá léta Kavkaz, Pamír, potom Ťan Šan - prostě jak se rozmáhala ta bramborová razítka a podobné prostředky, čím dál tím více do tehdejšího Svazu, protože se to dalo utáhnout z tehdejších platů a výjezd se dal pořídit právě jednoduchým způsobem. Takže tam jsme se dostali k velkým horám.
A pak tedy - zaplať Pámbů - přišel rok osmdesátý devátý. Možnosti se zvýšily a bariéry se úplně změnily - z původní nemožnosti vyjet jsi mohl najednou kamkoliv a stala se z toho otázka času a peněz. Což neodvratně spolu souvisí, protože když potřebuješ na dlouho někam vyjet, nemůžeš pracovat, když nepracuješ, nemáš koláče, že jo.
Bylo zajímavé sledovat tu lezeckou komunitu jako takovou. Ty to dobře znáš, jak jsme četli ty knížky a prohlíželi si obrázky a jezdili na festival horolezeckých filmů do Ádru a koukali jsme tam na to, jak nám ti slavní světoví horolezci ukazovali, jako to vypadá v těch horách. A každý říkal "Jé, kdybych mohl, kdyby mě ten bolševik pustil, a kdyby mi dovolil vydělat, tak bych tam jel a takle..." A najednou to šlo a velmi dobře se vykrystalizovala taková menší část (skutečně musím říci menší část) těch lidí, kteří najednou měli volnost a měli i peníze, aby mohli jet za svými sny. Mezi lezci je totiž charakteristické, že to byli vždycky lidé volnější a takoví podnikaví - značná část z nich se dobře chytla v podnikání - takže ti peníze mají. Ale najednou se ukázalo, že ta úplně primární motivace prostě nejsou ty dětské sny, že tehdy to byla nějaká substituce něčeho jiného. Teď už nejezdí nikam a nepojedou nikam, protože to vlastní, co je baví, je teď to podnikání. A úspěch, úspěch na tom poli svém pracovním.
Takže vlastně až zase tolik lidí nejezdí, jak by se dalo čekat z toho povídání a z tehdejších snů. No a pár jich samozřejmě jezdí - to se týká i mě - ale najednou i ty Tatry jsou strašně zřídkavé, protože na Dachstein je to mnohem blíž a není to tak únavné. Vezmeš auto, vyjedeš odpoledne, někdy večer jsi tam, dojdeš pod stěnu, chrupneš a ráno lezeš.
Z velkých akcí jsem byl na Aljašce na Kinley...
A na tom Cho Oyu, to byl takový silný impuls, uvažovat o tom Everestu, protože to co jsme tam lezli - to je severozápadní stěna...
Z Čechů tam byl Standa Šilhán - pro toho to byla tehdy jeho druhá osmitisícovka po Dhaulagiri, teď už má tři, loni vylezl na Shisha Pangmu. Pak tam byl Láďa Kamarád, pravděpodobně náš teď nejlepší horský fotograf, a Jirka Novák - známé jméno - expediční šéf mnoha expedic už dlouhodobě. No a já. Na vršku jsme byli z těch čtyř Čechů tři, já, Láďa a Standa, takže poměrně slušný výsledek.
Abych se vrátil k té motivaci Everestu:
Na Cho Oyu to vypadá tak, že lezeš z takového uzavřeného údolí. Celou dobu, kdy tam jsi, vidíš kolem sebe jedno okolí, které je dáno tím horizontem hor, které to uzavírají. A v centrální pozici v závěru je právě ta severozápadní stěna (ona je téměř západní) Cho Oyu, kterou tam lezeš. A celou tu dobu, kdy tam lezeš, - postupně se dostáváš výš - vidíš v podstatě totéž.
Pak se dostaneš výš, takže se dostaneš nad vršky uzavírající to údolí, ale výsek, který se ti objeví, nejsou centrální Himaláje jako takové s ještě vyššími kopci, ale vidíš v podstatě směrem do Tibetu, takže vidíš takové ty tibetské Himaláje (sedmitisícovky a podobně). A pořád jsi dominantně nejvýš nad tím okolím. Vylezeš tu stěnu - ta Cho Oyu vypadá tak, že se dostaneš na hranu té stěny, kde ona končí (to je v takových asi osmi tisíc sto padesáti, zhruba).
No, dostaneš se tedy na takovou pláň vrcholovou, velikou - ten kopec prostě má pláň - a po ní se vlečeš na vršek, který je nepodstatný bobek na horizontu. Který prostě není vyšší než to okolí a je to jedna ze sněhových muld, kterých je tam spousta, akorát tahleta jako náhodou je o metr vyšší a je shodou okolností úplně na opačném konci té pláně. A to má třeba efekt, že hodně lidí to zabalí. Prostě - říkají - no tak tohle je vlastně vršek. Já se nepotáhnu ještě kilomentr támhle na nějakou sněhovou návěj, když to je to samé. Přece jenom jsi v těch osmi dvou a když jsi bez kyslíku, tak to není sranda. Ve stěně většinou býváš trošku krytý od větru, nahoře na té pláni už ne. Takže tam vždycky fouká i když je pěkné počasí. Takže jedno s druhým - dost lidí to otáčí na hraně té stěny.
My jsme se tam vlekli a celou tu dobu, kdy tam jdeš, i po té vrcholové pláni, vidíš pořád to samé. Ten výsek, který jsi viděl dosud, těch několik týdnů. Dojdeš k tomu bobku sněhovýmu - to je pár kroků na vršek - a pořád vidiš to samé. Nic se ti prostě nemění. A uděláš poslední...
Takže to vlastně byl ten impuls a jakmile jsme se vrátili dolů, mluvili jsme všichni o tomtéž: že bychom nějak měli ten Everest realizovat. No a od té doby - to je rok devadesát čtyři - jsme na tom více nebo méně pracovali. Představa byla taková (protože Everest je zase mnohem dražší než nějaká nižší osmitisícovka), že bychom se zase spojili s nějakými Italy.
Pak se ukázalo, že tady je víc lidí, kteří by na to měli chuť. Dali vědět Slováci, že by od nich pár lidí jelo, a objevil se tady Venca Suchel, což je kluk, lezec, který byl dlouho v Americe. Teď se vrátil, loni byli na Shivlingu. Venca, což je člověk volný, který nemá zaměstnání, které by ho svazovalo, se podujal toho, že bude sedět na telefonu a na faxu a bude to prostě dohromady.
[rozhovor ilustrativně přerušuje drnčení telefonu]
No, takže to vykrystalizovalo:
Ta myšlenka je podpořená také tím, že jediný Čech, který byl na Everestu, byl Polda Sulovský - zatím - a ten tam vylezl v rámci, myslím, Italské expedice. Úspěšná česká expedice tady chybí. Takže to je asi, co chceme.
V současné době už začíná přihořívat, ne-li že už hoří jasným plamenem, protože část věcí už odešla do Káthmandu, další se shromažďují a postupně se tam posílají. Víme už termíny, kdy letíme - na dvě části, 13. a 20. srpna. Jednání se sponsory a takové věci jako satelitní přenosy a podobně, abychom byli schopní dostát svým propagačním závazkům, jsou na plné pecky. Šijou se věci, firma Freud to vybavuje péřovými bundami, kalhotami i spacáky, testují se věci, které vzít, které ne, a podobně Je s tím spousta práce, všichni kolem toho běhají...
Ovšem zůstává úplně základní problém, a to je, že nějaké peníze už jsme sehnali, ale zdaleka to není zajištěné ještě tak, aby se bez problémů dalo odjet. Jak vidíš z té brožury, ta akce přijde zhruba na 150 tisíc dolarů, takže není snadné to dát dohromady. A musím říci, že je to u nás složité, vysvětlit movitým firmám, že se jedná o exkluzivní možnost jejich propagace a že má větší smysl vložit peníze do této akce, než dát statisíce za půlminutový klip v televizi nebo si pověsit nějaký nesmyslný plakát, který bude třicátý osmý někde na fotbalovém stadionu.
Potřebuješ sehnat velké subjekty:
Ale pokud skutečně neseženeme zbytek těch peněz, tak to vede k nějakým nepříjemným konsekvencím. Za prvé budeme muset zajištění té akce nějak minimalizovat, což je samozřejmě vždycky na úkor něčeho: bezpečnosti, komfortu - což není komfort pro plezír účastníků, ale když máš možnost se nějak slušně zregenerovat, tak máš pak mnohem větší šanci, že nahoře špičkově podáš výkon a že tam vylezeš.
No, a v neposlední řadě se může stát, že jakmile uděláme tlustou čáru (což musíme udělat z finančního hlediska někdy zhruba za měsíc), tak se zjistí, že chybí tolik a tolik. To znamená, že se řekne: "... děleno patnácti je ..., na člověka tolik a tolik." A najednou lidi z původní nominace, se kterými jsme to táhli spolu a jsou to dobří lidé, chtěli tam jet a mají na to schopnosti - a najednou nepojedou. A pojedou takoví, kteří by normálně v té akci nebyli, ale prostě budou bohatí. A to je - myslím si - přístup, kterému se chceme vyhnout.
Neznám - asi by to nebylo ani normální - neznám manželku, milenku, partnerku, která, když přijde chlap domů a řekne: "Jedu na Everest", tak řekne: "Jé, to je výborné, miláčku, jeď, vrať se z čtvrt roku, omrzlý..." Samozřejmě, takhle to nefunguje, takže nadšením asi žádná z těch manželek nesálá. Ale zase na druhé straně nejede tam nikdo na svojí první akci do hor, takže ty holky věděly, koho si berou, nějakým způsobem s nimi žijí a myslim si, že k tomu přistupují tak, že ten chlap tam prostě musí.
A hlavně si přejí, aby se vrátil v pořádku. No je to tak. Je to akce, nesoucí určité riziko, a ze strany manželky je to spíš takové smíření se a pochopení než, řekl bych, aktivní podpora.
Ale jinak - je to taková možná obecně rozšířená iluze, že na expedici spolu jedou lidé, kteří se znají od kolébky a jsou pořád spolu a jsou to přátelé na život a na smrt a podobně - takhle to tedy není. Takhle by to bylo samozřejmě ideální, ale nikdy nedáš dohromady expediční team lidí, kteří můžou jet, chtějí jet, jsou zdraví, mají peníze a budou to jenom ti nejlepší kamarádi a přátelé, které na světě máš. Nehledě na to, samozřejmě, že moji nejlepší přátelé nejsou jenom mezi horolezci.
Samozřejmě tam neodjedeš s někým, komu bys nevěřil, to je základní podmínka. Ale jsou to lidé, které spojuje tento konkrétní cíl, kteří se předtím třeba neznají nějak blízce (že by spolu trávili dlouhý čas v horách i mimo atd.). Jejich curriculum vitae za ně hovoří, něco mají za sebou. Máte svůj cíl, svoji vizi, svoji ideu a pro ni uděláte všecko. A každému z těch lezců je jasné, že jsou nějaké zákony na cestě, nějaké chování v horách, o kterých nemusím mluvit, ty jsou každému z nich dány.
Ta expedice se tedy skládá z takových individualit, které se dají dohromady, a většinou to není individualita jako jeden člověk - jsou to takováhle jadérka, dva lidé, tři lidé, kteří se spolu znají, lezou spolu a jako takoví tam jedou. Na místě se to třeba poskládá jinak, protože někdo má více sil, někdo méně, někdo je zrovna nemocný, někdo není, takže pak ti lidé lezou s někým jiným, než lezou doma - to funguje.
Ale není pravda ta iluze, že jsou to celoživotní přátelé, kteří jsou pořád spolu a pak jedou na expedici. Jdou to lidé, kteří se poskládají ze zájmu o společný cíl.