DÚLOS

Táborová teepee

Týden s indiány Šůvá

Oči bdělých zálesáků již v bílých trojúhelnících na obrázku rozeznaly siluety teepee - známých obydlí prérijních (severních) indiánů, leč dosud neznámého kmene Šůvá. Několik strojů se již zavařilo ve snaze objevit sebemenší WWW informaci o tomto divokém kmeni. Bezvýsledně. Nelze se proto divit, že tato tristní situace se stala hozenou rukavicí naší nezávislé informační agentuře DÚLOS.

Který z traperů se chce odvážit proniknout do jejich lovišť, musí mít proklatě nízko připraveny nabité zbraně a nenechat se zaskočit v nepřipraveném okamžiku. Našemu reportérovi se jeho odvaha a nejmodernější výzbroj vyplatila: aparát Yashica nabitý citlivým materiálem Konica a výkonnými Nikl-metal-hydridovými sekundárními články Varta, rovněž tak zánovní rekordér Aiwa s nábojovými pásy TDK a notebook digital HiNote odvedly poctivou práci. Vhodně maskován příslušnými reklamními logy nepozorovan proniknul v těsné blízkosti hlídek a po týdnu se vrátil s několika skalpy:

A teď to nejlepší nakonec: Nezemřeli, žijou, přežili moji intervenci náčelník se šamanem, Kabáti, Černý Stín a všichni další z kmene Šůvá. Žijí a připravují se na další tábor. Takže reportáž, kterou právě dočítáte, není od ledu, ale právě horce aktuální! Kdo nevěří - ať tam běží. Kam - to ví ten, který pozorně četl...


Poznámka pod čarou

To s maskováním reklamními logy chápejte jako básnickou hyperpolu. "Zbraně i střelivo" uvedených značek skutečně mám používám je, ale ne proto, že by si u mě ony firmy nějakou reklamu objednaly. Nelíbí se mi současná záplava reklamy ve formě všudypřítomných bilboardů, klipů, nechutných obrázků a stupidních sloganů. Zrovna tak se mi ale nelíbí obavy, se kterými se na "nekomerční části" Internetu často setkávám - aby uvedení jména firmy nebo výrobku nebylo bráno jako nepřístojná reklama. Osobně nemám skrupule, abych zatajoval jména firem, jejichž výrobky nebo služby používám, a jsem ochoten se podělit o dobré i špatné zkušenosti, které s nimi mám.

Můžete to brát jako projev mé servilnosti, ze které nemám ani korunu. Já to beru asi tak přirozeně, jako když v kovbojce čtu, že hrdinové střílejí z koltů a winchestrovek. A jestlipak někoho napadne, že svým "winchestrem" v PC dělá reklamu bájné zbrojařské firmě?

Petr Heřman

(Rozhovory a fotografie pořízeny v létě 1995, na WWW vystaveno 6. května 1996.)


DÚLOS