(Prohlížeče, neovládající značku <TABLE>, použijí předformátovaný text.)
Abadon | zkažení, zničení |
Abraham | otec velikého množství |
Abram | otec veliký neb vysoký, vysoce vznešený |
Adam | člověk |
Adonisedech | Pán spravedlnosti |
Agag (Nu 24,7) | tím jménem Amalechitští králové (jako Egyptští faraonové) nazýváni byli |
Aholah (Ez 23,4) | stánek její; jako by řekl Bůh: Mně do ní nic není, nebo má svůj stánek, v němž ona ne mou službu, ale modlářství ohyzdné provodí |
Aholibah (Ez 23,4) | stánek můj v ní; neb chrám k Božím službám vzdělaný byl v Jeruzalémě |
Achiman (Nu 13,23) | hrozný, strašný |
Achor (Joz 7,26) | zkormoucení |
Alfa | a; první písmeno v řecké abecedě |
Algumim (Almugin) | dřevo ebenové |
Allon Bachut (Gn 35,8) | dub pláče |
Amen | staň se tak aneb budiž tak, dějž se tak |
Ammi | lid můj |
Ananiáš | milý Hospodinu |
Apollyon | zkažení, zničení (řecký překlad slova Abadon) |
Aralot (Joz 5,3) | pahrbek neobřízek |
Ariel (Iz 29,1) | lev silný neb ukrutný |
Aser | šťastný |
Astar (mn.č. Astarot) | stádo ovcí; ta modla byla nějaká socha ovce |
Aven (Oz 10,8) | viz Betaven |
Azal (Za 14,5) | smyslí někteří, že byla částka města Jeruzaléma nejprvnější a nejbezpečnější proti útokům nepřátel, kterouž Josefus Bezeta nazývá |
Azariáš | pomoc Hospodin |
Azazel (Lv 16,8) | Někteří praví, že jest hora nedaleko od hory Sinai, kteráž jméno své měla od toho kozla tam posílaného. Jiní ta slova vykládají: Kozel poslaný, totiž na poušť vynášející s sebou všecko zlé. |
Azel (1S 20,19) | přijití aneb příchod |
Babel (Babylon) | změtení, smíšení |
Bál | znamená, jako by řekl: pán, mistr, hospodář neb kníže |
Balperazim (1Pa 14,11) | hospodář neb pán roztržení, protržení; neb jak vykládají v 2S 5,20: rovina protrhnutí |
Baltazar (Dn 4,5) | Bélova (modla Babylonská) tajemství v pokladu mající |
Batrabbim (brána B.; Pís 7,4) | brána lidná, brána, která jest dcera mnohých |
Bázan | byla krajina hojná, úrodná na obilí, dobytky i jiné věci |
Belfegor | modla Madianských, také někdy pouze Fegor |
Belzebub (Baalzebub) | vykládá se: pán nad muchami |
Ben Amon | syn lidu mého |
Benhinnom | viz Gehinnom |
Benjamin | syn pravice |
Benoni (Gn 35,18) | syn mého zámutku |
Berachah (2Pa 20,26) | dobrořečení |
Beria (1Pa 7,23) | v zámutku |
Bersabe | studnice přísahy |
Betaven (Oz 4,15) | dům nepravosti, též pouze Aven (Oz 10,8) |
Beteked (2Kr 10,12) | místo, kdež ovce holívali, od svázání buď ovce k střižení, buď těch pastýřů k zmordování, tak nazvané |
Beter (Pís 2,17) | rozdělení |
Bethany | dům datlí neb fíků |
Bethel | dům (Boha) Silného |
Bethesda (J 5,2) | dům milosrdenství, my říkáme špitál; jiní čtou: Bet ašda, t. dům neb místo, kdež se vody slévaly neb sbíhaly |
Betlém | dům chleba |
Boanerges | synové hromoví |
Boaz (1Kr 7,21) | v něm jest síla |
Bochim (Sd 2,5) | místo plačících |
Ceretejští (Sf 2,5) | Filistinští (1S 30,14.16) |
Dágon (Sd 16,23) | byla nějaká socha svrchu tvářnost člověčí, dole rybí mající, odkudž i jméno měla, neb Dag hebrejsky slove ryba |
Damašek | bylo město staré a bohaté v zemi Syrské. Psáno Kralickými též podle původního jazyka Darmašek, Darmašský; v tomto vydání jednotně |
Dan | soudce |
Daniel | vyznamenává: Při Boží |
Didymus | blíženec, dvojče |
Dína | soudící |
Dorkas | srna |
Ebenezer | kámen pomoci |
Ed | svědek |
Eden | země rozkošná |
Edom | ryšavý; Edom byl Ezau, z něhož pošel národ Idumejský, od něhož i krajina, kterouž osedli, tak sloula |
Efod | byl oděv krátký bez rukávů, kterýmž spodní roucho širší se potahovalo, a dosahal od ramen až k ledví |
Efrata | úrodný, plodistvý |
Emim | hrozní, strašliví |
Enakim | halží ozdobení, bohatí, pyšní |
Ensemes | studnice slunečná |
Eva | živá |
Ezau | chlupatý |
Fanuel | tvář neb obličej Boží |
Farez | protržení |
Farizeové | "nejpřednější sekta" v té době, na skutcích zevnitřních, na plnění Zákona zakládali; vedli s pilností k ostříhání zákona s jeho ceremoniemi, avšak v zásluhách lidských ospravedlnění ukazují. Jináče Písmům svatým rozuměti, nežli oni mysleli, nedopouštěli a tak klíč umění sobě připisovali. Zakládali si na ustanoveních starších, která stavěli na roveň Zákonu Božímu; viz Saduceové |
Fáze (Pesach) | přeskočení, prominutí, přejití |
Fegor | modla Madianských |
Gabbata (J 19,13) | výsost neb místo vysoké, na němž soudce ode všech spatřín býti mohl |
Gád | houf, zástup |
Gehinnom | údolí Hinnomovo, též údolí syna (synů) Hinnom (Enom) bylo u vrat brány Východní Jeruzaléma, kdež byla modla Moloch, jíž byly obětovány oběti lidské. (V tom smyslu užívá se slova "gehenna" v N. Zákoně ve významu "pekelný oheň" (Mt 5,22 i jinde); viz též Tofet.) |
Gersom (též Gerson) | příchozí |
Gomera (Oz 1,3) | celost |
Goreb (Sd 7,25) | zhoubce |
Halak (Joz 11,17;12,7) | lysá, holá |
Halelu | Jah chvalte Hospodina |
Harad (Sd 7,1) | strach |
Havot | Jair (Dt 3,14) vsi Jairovy |
Helkat Hassurim (2S 2,16) | pole aneb plac rytířů aneb mečů |
Herodiáni | byli služebníci neb dvořané Herodesa Antipa; jiní myslí, že byli správcové ustanovení nad berněmi; jiní zase smyslí, že by ti z Židů herodiáni slouli, kteříž obracejíce ono proroctví Jákobovo (Gn 49,10) na Herodesa podle toho, že z cizozemců po odjetí berly od Judy nad nimi nejprve kraloval, jej za Mesiáše přijímali; jiní píší, že Herodes Veliký jsa na poly Židem, své náboženství dvorské s Židovským a pohanským spletl a novou sektu saducejským smyslem zapáchající zarazil, čehož také jeho syn Herodes Antipas se přidržel. Kteříž pak toho náboženství neb raději kvasu Herodesova (Mk 8,15) byli, že by, což dosti jest podobné, herodiáni slouli. |
Horim (Horejští) | bělostkvoucí, vzácní, urození |
Horma (Nu 21,3) | prokletí, vyplenění, zahlazení |
Hosanna | Spas nás, zachovávej již; (jsou to slova ze Ž 118,25) |
Hutsáb (Na 2,7) | postavená, usazená |
Ichabod | kdeže (jest) sláva? |
Immanuel | s námi Bůh |
Izachar | mzda, odplata jest |
Izák | smích, smíšek |
Izmael | slyšel Bůh |
Izrael | kdo s Bohem zápasil |
Jabes (1Pa 4,9) | bolestný |
Jabín (Joz 11,1) | moudrý, opatrný, ostrého a hlubokého rozumu pán aneb moudrý a prozřetelný stavitel |
Jachin (1Kr 7,21) | upevni, totiž Bůh dům tento |
Jákob | rukou patu držící |
Jedidiah (2S 12,25) | milý Bohu aneb Bohumil |
Jegar Sahadutha | hromada svědectví |
Jeruzalém | jméno má od Sálem, totiž od pokoje |
Jezreel (Oz 1,4) | símě neb rozsetí neb rozsypání a roztroušení Boží |
Ježíš | Spasitel |
Jozafat (Jl 3,2) | údolí to sloulo též Berachah (viz tamtéž) |
Jozef | přidaný |
Juda | vyznavač, chválil |
Justus (Sk 1,23) | spravedlivý |
Kabul (1Kr 9,13) | ničemná, zavřená, neúrodná |
Kananitský (Mt 10,4) | buď od vlasti své Káni neb raději od slova hebr. Kanna, to jest horlivý a podle toho v Písmích Zelótes jmenovaný (L 6,15;Sk 1,13). |
Kandaces (Sk 8,27) | tím jménem obecně nazývány byly královny Mouřenínské, jako u Římanů císařové Caesares |
Kasie | výborná vonná skořice |
Kibrot Hattáve | hrobové žádosti |
Kirchareset (Iz 16,7) | jedno z předních měst Moabských, tak nazvané, že zdi jeho z cihel vzdělány byly |
Kozbi (Nu 25,15) | lhářka, podvodnice |
Kristus | Pomazaný (viz Mesiáš) |
Léví | připojený |
Libertini (Sk 6,9) | ti slouli, kteříž někdy služebníci a otroci byvše, osvobozeni byli, odkudž se rozumí, že nižšího stavu byvše, od urozených se dělili a zvláštní svou školu měli |
Litostrotos (J 19,13) | místo, jehož podlaha byla řemeslně podlážená neb litá |
Loammi (Oz 1,9) | ne lid můj |
Loruchámah (Oz 1,6) | nedošla milosrdenství, neb jak s. Pavel (Ř 9,25) vykládá: nemilá neb nemilovaná |
Magor Missabib (Jr 20,3) | strach všudy vůkol |
Malachiáš | posel (anděl) Hospodinův |
Man | znamená dar neb pokrm přistrojený a hotový; jiní: manhu, což to? |
Manases | nepaměť, zapomenutí |
Mara | hořká, smutná, truchlá |
Maran Atha (1K 16,22) | přišelť Pán náš |
Masah a Meribach | pokušení a svár |
Maserefot (k vodám M.; Joz 11,8) | spálených vod, což někteří slyší na teplice, jiní na vody, z nichž se sůl vaří |
Melech (též Melchom) | jinak Moloch, viz tamtéž |
Memfis (Oz 9,6) | hebrejsky Moff, jinak Noff, bylo hlavní město a velmi slavné v zemi Egyptské (Iz 19,13) |
Melchisedech | král spravedlnosti |
Mesiáš (Dn 9,25) | aneb Kristus, neb ta slova jedno a též vyznamenávají, totiž Pomazaný |
Michal (Dn 10,13) | Kdo jako Bůh silný |
Mitsar (Ž 42,7) | maličké |
Mizael | vyžádaný od Boha |
Moloch | vykládá se král (Hladolet). Modla Moabitských v údolí blízko Jeruzaléma řečeném Gehinnom neb Gehenna v stavení jménem Tofet. A ta byla, dí s. Jeroným, měděná, dutá, jíž což se obětovalo, do rukou dáváno bylo, a vnitř řeřavým uhlím rozpálena byla |
Mojžíš | vyňatý z vody |
Nábal (1S 25,25) | blázen |
Nazareus | oddělený, Bohu oddaný a posvěcený |
Neftalím | změnilo, obrátilo se |
Nechustan (2Kr 18,4) | měděný aneb maličko mědi, jako by řekl: trochu mědi a ne Bůh |
Nimrodova země (Mi 5,6) | země Babylonská (Gn 10,10) |
Noemi | utěšená, veselá |
Noff | viz Memfis |
Omega | ó; poslední písmeno v řecké abecedě |
Parbar (1Pa 26,18) | kdež, jak někteří smyslí, chováno bylo nádobí chrámové. (Přístavba k chrámu.) |
Parvarim (2Kr 23,11) | na předměstí |
Paschur (Jr 20,1) | jenž rozšiřuje bledost |
Pekod (Jr 50,21) | navštívení neb pomsta |
Pelek | rozdělení |
Peres (2S 6,8) | protržení, mezera |
Petr | skalník, kámen |
Putští | Libičtí, tak řečení od Put, syna Chamova (Gn 10,6) |
Rabba (též Rabbat) | hlavní město Amonitských, jež jinak Filadelfia sloulo |
Rácha (Mt 5,22) | To slovo Židovské aneb raději Syrské Riká neb Reká vyznamenává tolik, jako by řekl: marný, prázdný, a míní se tím člověk bez mozku, bez rozumu a zdravého soudu a sumou člověk nevážný a lehkomyslný. Aneb jakž jiní praví, to slovíčko má svůj původ od Syrského Rach, kteréž vyznamenává plití, podle čehož učitelé někteří vykládají Rácha člověka zeplvání a ošklivosti hodného. |
Ramat Lechi (Sd 12,17) | povržené čelisti |
Refaim | obrové, v rytířských činech slovoutní |
Rehoboth | prostranství, rozšíření |
Ruben | syn pohledění, vzezření |
Sabejští (Jl 3,8) | potomci Sábovi (Gn 10,7), kteří největší sklady v Arabské zemi, jež Arabia Felix sloula, mívali a všelijaká kupectví a handle v rozličných zemích provozovali |
Saduceové | měli jméno od nějakého Zádoka, své sekty původce. Praví, že není vzkříšení, ani anděla, ani ducha. Odpůrci farizeů, zamítali všecka ustanovení lidská, zakládajíce na liteře Zákona. |
Safenat Paneach | vykladač snů |
Salléchet (brána S.; 1Pa 26,16) | brána vymítání, že tou branou vymítali neb vynášeli smeti a jiné |
Salmon (Ž 68,15) | byla hora nedaleko od Sichem (Sd 9,48), tmavá a neveselá pro hustotu černých lesů |
Salmuna (Sd 8,5) | zbraňující stínu a chládku |
Samuel | vyžádaný od Boha |
Sáron | zdařilá, ušlechtilá, vonná |
Sára | kněžna, totiž mnohých národů matka |
Sárai | má kněžna, totiž hospodyně jednoho toliko domu |
Sear Jašub (Iz 7,3) | ostatek se navrátí |
Segor | malé |
Setim | je dřevo z pokolení cedrového; v těch krajinách snad toliko roste a někteří praví, že je pušpan, jiní smrk. Údolí Setim (Jl 3,18) je údolí cedrů nejvýbornějších. |
Simeon | uslyšený; který poslouchá |
Sisai | ukrutný, dravý |
Sochot | stáje, salaše |
Sulamitská | (Pís 6,12), Jeruzalémská, nebo Jeruzalém také prve sloul Sálem (Gn 14,18) |
Sur (2Kr 11,6) | východní |
Šalomoun | pokojný |
Šibolet | klas (Efratejští vyslovovali Sibolet) |
Tabbera (Nu 11,3) | požáry, spáleniště |
Tammuz (Ef 8,14) | modla Egyptských |
Teman (Temanští) | potomci Temana, syna Elifazova, vnuka Ezauchova (Gn 36,11.15) |
Terafim (Oz 3,4) | obrázky |
Tersa (Pís 6,3) | město krásné, kdež byla stolice králů Izraelských před vystavěním Samaří |
Tofet | bylo místo ohyzdné blízko Jeruzaléma v údolí Gehinnom; tak nazvané Tofet buď od bubna, buď od širokosti jeho, buď od hrozného divadla, že tam Židé někteří děti své modle Moloch obětovali a pálili. U Iz 30,33 přeloženo toto slovo: Peklo |
Tolmai | střelec, profous, kopidlník |
Urim a Thumim | urim vyznamenává světlost, osvícení; thumim dokonalost, celost. Věci pak jaké byly, věděti se nemůže |
Zabulon | přebývání, bydlení |
Zamzomim (Dt 2,20) | spuntovaní vespolek k tyranství a všeliké nešlechetnosti, zloboši |
Zéb (Sd 7,25) | vlk |
Zebah (Sd 8,5) | mord |
Zelótes | horlivý (v.t.kananitský) |
Zofim (Nu 23,14) | strážní |